|

#hyvävuokranantaja – mitä se käytännössä on?

On helppo sanoa olevansa hyvä vuokranantaja ja lisä tekstin loppuun yksi #hyvävuokranantaja. Mutta mitä hyvä vuokranantajuus käytännössä tarkoittaa? Oheisessa kirjoituksessa Kotilo asuntojen ajatuksia hyvästä vuokranantajuudesta ja esimerkkejä siitä, miten me sitä toteutamme.

Hyvä vuokranantajuus

Meillä kaikki lähtee toisen ihmisen kunnioittamisesta ja hyvinvoinnin vaalimisesta. Koska vuokranantajuus on palveluammatti, jonka keskiössä on omassa kodissaan asuva ihminen, liittyy vuokranantajuuteen myös paljon tunneskaalaa päästä ja toisesta. Tästä syystä hienotunteisuus ja toisen elämäntilanteen (muutoksineen) huomioiminen on tärkeää. Vaikka emme ole sosiaalitoimisto, niin silti meillä ihmisinä on tarkoituksella kaksi korvaa ja yksi suu. Luottamus vuokralaiseen ja asiakassuhteen molemminpuolinen toimivuus rakennetaan ennen kaikkea kuuntelemalla.
Arvostamme avointa kommunikaatiota ja pyrimme omalta puoleltamme hoitamaan kaikki asiat nopeasti. On meidän etumme, että kuulemme, jos jotain on sattunut mieluummin heti kuin myöhemmin. Haluamme omalla toiminnallamme rakentaa luottamuksen ilmapiirin, jossa meihin uskaltaa olla yhteydessä matalallakin kynnyksellä. Jos meiltä jotain pyydetään tai kysytään, pyrimme minuuttien tai korkeintaan tuntien vastausaikaan. Vaikka asia ei heti ratkeaisikaan, on vuokralaisella kuitenkin tieto, että asia on otettu työn alle. Kun me välitämme vuokralaisistamme, he välittävät kodeistaan. Ja tyypillisesti tämä tarkoittaa parempaa omaehtoista ylläpitoa asunnolle.

Oikeudenmukaisuutta ja joustavuutta tarpeen mukaan

Olemme oikeudenmukaisia, tunnemme vastuumme ja haluamme toimia ns by-the-book. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettemmekö olisi joustavia. Jos meiltä pyydetään vuokranmaksupäivän siirtoa esim. palkkapäivän vuoksi, emme ole vielä kertaakaan antaneet kieltävää vastausta. Loppukuussa oleva palkkapäivä voi toki aiheuttaa haasteita, mutta pienillä maksujoustoilla olemme nämäkin tilanteet ratkaisseet molemmille osapuolille toimiviksi. Joskus olemme sopineet erilaisia maksusuunnitelmia, jos vuokranmaksun kanssa on ollut haasteita. Hyvästä vuokralaisesta kannattaa pitää kiinni myös ns. helppoina aikoina.
Jotta oikeudenmukaisuus ja asioiden oikein tekeminen voivat toteutua, tulee myös laki tuntea. Tässä vuosien kokemus ja erilaiset koulutukset auttavat. Kaikkea ei toki tarvitse muistaa ulkoa, mutta pitää tietää mistä Asuinhuoneiston vuokrauksen laki (AHVL) löytyy, jotta kinkkisissä tilanteissa asiat voi tarkistaa. Vuokrasopimuksemme on tarkka ja käymme sen aina kohta kohdalta vuokralaisen kanssa läpi. Näin hän tietää myös, mitkä ovat hänen oikeutensa ja siitä voi tulevaisuudessa uusissa kodeissa olla hyötyä. Näin ovat ainakin nuoret asiakkaamme kokeneet.
Meille myös vuokralaisen yksityisyyden suoja on tärkeää. Toki jo lakikin tähän velvoittaa, mutta emme koskaan pyydä henkilötunnuksia tms kirjallisina vaan nämä tiedot esim. sopimukseen saadaan aina suullisesti. Jos meillä on tarve käydä asunnossa, pyrimme sen sopimaan aina hyvissä ajoin etukäteen eikä tämän kanssa ole koskaan ollut ongelmia. Joku on voinut jännittää, kun vuosikierroksella käymme, mutta ensimmäisen kerran jälkeen olemme saaneet usein jo kutsun tulla visiitille. Meidän mielestämme tämä kertoo paljon luottamuksellisesta vuokralaissuhteesta.

Myös hankalat tilanteet hanskataan

Hyvä vuokranantajuus ei ole pelkästään ruusuilla tanssimista vaan myös hankalammat asiat pitää pystyä käsittelemään. Niistä tilanteistahan kukaan ei nauti, kun joutuu esim. kertomaan lopputarkastuksen yhteydessä, että aiheutetut vahingot eivät ole normaalia asumiseen liittyvää kulumista. Mutta olemme myös näissä tilanteissa pyrkineet minimoimaan omalla työllämme vuokralaiselle koituvat kustannukset, joten ehkäpä niistäkin tilanteista on kuitenkin jäänyt ihan hyvä maku suuhun.
Hyvä vuokranantajuus on lopulta palkitsevaa. Se palkitsee sekä rahallisesti että mentaalisesti. Kun ihmiset kohtaa ihmisinä ja muistaa, että hankalatkin asiat pystyy sopimaan malttiaan menettämättä, niin pääsee jo pitkälle. Siihen vielä ripaus lainsäädännön tuntemista ja hyppysellinen hymyä, niin hyvän vuokranantajan paketti on valmis.